top of page

INSPIMIX

OBYČEJNEJ BOBEK

Nejsou látkovky hnus?..




Ano, i na mou hlavu se snesl tenhle nápad...pořídit dítěti látkové pleny. Jejich myšlenka se mi vždycky líbila - ekologičtější, ekonomičtější, zdravější. To ono to tak asi je ve všech uvedených bodech. Porovnání najdete online velkou spoustu, do toho bych se nerada pouštěla v detailech. Ekonomická stránka u nás roli hraje, ale ne tak velkou. Úspora potěší, zvyšuje se s druhým dítětem, zároveň to pro nás ale není ten pádný argument pro látkové pleny. Ekologické hledisko beru zásadněji. Nejsem ekoaktivista, ale těší mě, že moje dítě nezačíná svůj život s ekologickým dluhem v podobě stovek kilo odpadu, který tady s námi setrvá další stovky, tentokrát let. Bezodpadové věci se mi líbí, fandím jim, zkusím, praktikuji, ale upřímně jsem moc pohodlná na to, abych v tom byla radikální a stoprocentně vyhraněná. Nejzásadnější pro mě bylo hledisko zdravotní, nelíbilo se mi, že by moje miminko mělo začít svůj život v průměru dvouletým naložením se do chemického koktejlu, sedět v něm a 24 hodin ho vstřebávat svojí novou voňavou a citlivou kůží. To mi nějak nešlo přes moje nastavení a rozhodla jsem se dát tomu šanci. Nebudu se vůbec tvářit, že nákup látkových plen neprovázelo zároveň mnoho obav, jak já, relativně pohodlný a líný člověk, zvládnu manipulaci s nimi. Obávala jsem se bobkové stránky, skladování plen, času navíc, který to spolkne a taky toho, že miminku pobyt v nich nesedne a budou to vyhozené peníze.Naše story s látkovými plenami začala u rozhodnutím, že to zkusíme. Dál následovala fáze výběru plen. Čerpala jsem hlavně z diskuzí maminek, kde sdělovaly, jací výrobci u nich vedou a proč. Nejlépe z toho vyšly asi tři značky, tuším, že to tehdy byly Bamboolik, Anavy a Petit Lulu. Byly nejčastěji zmiňované a maminky na ně vesměs pěly chválu. Já se na hned zamilovala do Petit Lulu - rozumně působící web i s informacemi k použití, sady, kterým jsem měla pocit, že rozumím, tvary a materiály, které mi dávaly smysl, firma s výrobou nedaleko, atraktivní design a roztomilý název (z francouzštiny, tuším slově něco jako "trochu, malinko" a "čurat" - no v praxi název dostal úplně nový rozměr :D).Pořídila jsem tzv. kombinovanou sadu. Dorazila kombinace svrchních kalhotek, systému SIO (tvarově střižená plena s připínatelným savým jádrem ve dvou velikostech), kalhotkových plen, do kterých je možné opět připnout savé jádro a dát přes ně svrchní kalhotky a separačních plen. Materiálem je z velké části bavlna a bambus, na dotek jsou příjemné. Separačka je fleesová. Dorazily domů, potěšila jsem se vzory, zorientovala, vyprala, uložila a doufala, že se uchytí.Po příchodu z porodnice jsme ještě chvilku, než jsem se jako čerstvá máma v nově fungující domácnosti zajela. Také potomče bylo drobné a přišlo mi, že je plena nezdravě velká. Začali jsme látkovat někde mezi pěti a šesti kily.


S ohledem na očekávaní náročné praxe jsem byla mile překvapená hned několikrát:

  • ​Byla jsem překvapená jak do sebe všechno pěkně sedí (to platí i po dvou letech, permanentního používání)

  • Po prvním rozbalení počurané pleny jsem byla opravdu překvapená, jak je fleesová separační plena při osahání na dojem suchá - jakto, když je to pod docela pročurané?

  • Při naskladnění prvního plného kýble jsem byla překvapená, že fakt těsní a nikde okolo to nesmrdí (nemáme balkon, kýbl stojí na záchodě), to o jednorázovce v koši říct nemůžu

  • Při prvním odstranění stolice, jak to jde ze separačky pěkně dolů (to už pak neplatí o zbytku pleny, obzvláště v kombinaci s příkrmy, ale tak kdo zažil bavlnu a mrkev, chápe, že zase zázraky se nedějí jen tak)

  • Překvapení, že svrchní plena opravdu udrží vlhko na té straně, kde má

  • Při najetí do systému, přišlo překvapení, že tolik času to nesebere (v tomhle případě se nic moc neskládá (proti čtvercovým plenám) a časovou úsporou je taky kámoška sušička...ale to je kámoška i bez plen)

  • Další překvapení bylo, že v okolí k látkovým plenám byly vesměs pozitivní ohlasy

  • Zvládaly jsme je i mimo domov (ruku na srdce, ne stoprocentně, ale důvodem byla moje pohodlnost)

  • Taky jsem byla překvapená, že po dvou letech točení a praní na 60° a 90° pleny drží (samozřejmě je vidět, že jsou použité) a funkčnost se nemění

  • Byla jsem překvapená, že se velkou plenou "brzděné" miminko na třech měsících přetočil na bříško (bez pleny, s obří plenou to zvládlo za další týden), v půl roce lezlo, v roce chodilo a už to nebylo miminko)

  • Opravdu mě překvapilo, že počuraná jednorázovka často smrdí víc než počuraná látkovka. To bobek, ten vyjde na stejno

  • Byla jsem mile překvapená i třeba takovou hloupostí, že mě baví ladit v létě svršky s outfitem

  • Bylo moc fajn, že přes léto nebo doma bylo možné použít samotné svrchní kalhoty a miminko bylo v pleně a přesto pořád trochu větralo 

  • A halelujah - u nás látkové pleny pomohly zahnat opruzení a zoufalý stav pokožky celkově - přišli jsme z porodnice a kůže vypadala suše, pak už i tak nějak podrážděně, z úst pediatra už padala slova jako ekzém, rozjelo se brutální opruzení - chtěla jsem dát šanci bezchemické variantě tak jsem jako první sáhla po co nejšetrnější péči v tomto smyslu, vyhodila jsem přípravky na koupání a mazání, najela do látkových plen, koupala jednou za tři dny v bylinkové lázni, promazávala kokosovým olejem nebo bambuckým máslem - kůže se zlepšovala, až byla prostě dobrá s opruzením jsme pak měli vícedenní problém ještě jednou, mimo zmíněné pomohlo větrání a Zitenax (samo sebou, občas byla podrážděná, většinou když jsem jí svojí chybou nechala hovět si v bobcích, ale vždycky to spravila jednorázová koupel z bylinek nebo zamáznutí Zitenaxem (třeba na cestách), vyvětrání před nočním zabalením a ráno byla prdelka jako nová) - nevěřím tomu, že samotné látkovky jsou všemocné, proto popisuji komplexně, ale u nás se tenhle šetrný přístup vyplatil

​Abych to shrnula, prolátkovali jsme u nás více jak dva roky. Bylo to asi náročnější než s jednorázovkama, ale u nás pozitiva jednoznačně nakopala zadek negativům. Teď máme pleny připravené pro další dítko a doufáme, že se nám s nimi bude fungovat stejně dobře jako v případě prvního potomčete.​Přiznání na konec: Nejsem radikál, v situacích, kdy jsem měla nebo neměla chuť, jsem se nestyděla zpestřit si výlet jednorázovkou - dávali jsme je hlavně do vajíčka na cestu v autě. Tam když došlo s látkovkou na bobek, byl tak nějak asi sevřením toho vajíčka všude. S jednorázovkou se to taky stávalo, ale nápravy škod byly na odstavném parkovišti u silnice tak nějak šikovnější. Za ty dva roky u nás zahučelo na bonus max do deseti kusů balíků jednorázovek včetně poporodního startu. Pokud by vás zajímalo něco o životě s lákovými plenami, ptejte se. Pokud byste si chtěli počíst, můžete třeba tady: https://www.mamaja.cz/clanky/8-mytu-o-latkovych-plenkach. Mnoho dalších příspěvků a srovnání najdete na netu tak se toho nebojte.


15 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

POLETUJE

bottom of page