top of page

INSPIMIX

ZUBR A MEDVĚD

Oksana Bula




Jsou to dvě knížky, jedna o zubrovi a druhá o medvědovi. O autorce mnoho nevím, snad jen to, že je Ukrajinka a je mladší než já. No a že má na kontě tyhle dvě boží knížky, které jsou boží nejen příběhem z lesa, o který pečují nejroztomilejší skřítkové zvaní tukoni, ale hlavně ilustracema. Kdyby ilustrace měla být deka, je to ta nejjemnější, nejhřejivější deka na světě, je velká a hebká a chci se s ní pomazlit. Ještě by k ní pravděpodobně prodávali plyšáka a kakao. Viděli jste ale někdy živého dospělého zubra nebo medvěda? Za mě nic moc k pomazlení. Asi to jsou velká a silná zvířata, ale rozhodně ne roztomilá.


V knížce jo, absolutně roztomilá a dětsky naivní v tom nejlepším slova smyslu. Mají docela problém s přirozeným řádem. Protože to je asi nejen lidská vlastnost, ale i zvířecí... každý chce, co nemá. A když zubr potká medvěda, jeden zimní spánek sabotuje a druhý o něj bez nároku usiluje. Takže výsledek je takový, že Zubr si hledá hnízdo a Medvěd nechce jít spát. No a tukoni, kteří střeží řád celého lesa a starají se o to aby šlapal jak hodinky, musí ty dva pacifikovat. Mají s tím práci a stejně to nemůže dopadnout jinak než že medvěd usne a zubr tak dlouhý spánek prostě nedá. Nejsou na to hoši stavění, ale dobrá rada jim nepomůže, musí si na to oba přijít docela sami.


Zubra jsem kdysi viděla v knihkupectví a byla to vůbec jedna z prvních dětských knížek, které jsem pořídila. Od pohledu jsem ho prostě pro svoji prvorozenou potřebovala. Nadšená jsem byla po všech stránkách: ilustrace, obsah, prostor k povídání i fantazírování. Byl doma brzo a tak chvíli čekal, než na něj přišla řada a mohla si ho oblíbit i dcera. Je mezi knížkama, které má za hlavou v posteli a pravidelně je nosí na čtení. A já si o něj občas řeknu, když chci navečer něco kratšího, co mě potěší.


Jak byl na světě medvěd, potřebovala jsem ho. Ale vlastně jsem z něj byla trochu zklamaná. Pořád je oksanovsky boží a platí pro něj to samé, co pro zubra. Ale je to prostě zubr v trochu jiných barvách. Pro děti je naopak ale asi fajn, že hned po zubrovi skočí po medvědovi a čtete klidně v jednom tahu stejný problém očima dvou různých postav. Ten kontrast zase vytváří prostor pro povídání a to mě na druhou stranu baví.




Doba čtení cca. 15 minut.

Počet stran .

Pro nejmenší.




20 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

POLETUJE

bottom of page